Русская Православная Церковь

Официальный сайт Московского Патриархата

Русская версияУкраинская версияМолдавская версияГреческая версияАнглийская версия
Патриархия

Богослужебные указания за 30 апреля 2016 года

Версия для печати

Страстна́я седмица. Великая Суббота.

Сщмч. Симео́на, еп. Перси́дского. Прп. Ака́кия, еп. Мелити́нского. Прп. Зоси́мы, игумена Солове́цкого. Обре́тение мощей прп. Александра Сви́рского (службу зри 30 августа).

Полунощницу «пое́м в ке́ллиях, и глаго́лем кафи́зму 9-ю» (Типикон, гл. 49, «Во Святый и Великий Пяток вечера», 2-е «зри»). По 1-м Трисвятом – тропарь, глас 2-й: «Благообра́зный Иосиф...». По 2-м Трисвятом – кондак Триоди, глас 6-й: «Бе́здну заключи́вый...» (см на утрене Великой Субботы). «Господи, помилуй» (12), и отпуст (заупокойная молитва «Помяни́, Господи…» не произносится).

Примечание. По Уставу, утреня Великой Субботы начинается «в 7-й час но́́щи», т. е. по-нашему – около 1-го часа ночи (ср.: Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу»).

Начало утрени обычное (с «Царю Небесный...»). Псалмы 19-й и 20-й (во время псалмов – обычное каждение). Шестопсалмие. (Иерей читает утренние молитвы1.) Ектения великая.

Примечание. В Великую Субботу – на утрене, часах, вечерне, Литургии – всё, что обычно читается на солее, как-то: ектении, Апостол, Евангелие, входные (а также заамвонная) молитвы – произносится перед Плащаницей. Малый и великий входы совершаются также перед Плащаницей. Причащение мирян и отпуст – на амвоне.

На «Бог Господь» – тропарь, глас 2-й: «Благообра́зный Ио́сиф…». «Слава» – ин тропарь, глас тот же: «Егда́ снизше́л еси́…», «И ныне» – ин тропарь, глас тот же: «Мироно́сицам жена́м…».

Примечание. «Посе́́м настоя́́тель свещы́́ раздае́́т бра́́тии: и начина́́ем пе́́ти непоро́́чны со сладкопе́́нием. Та́́кожде по стиху́́. И похвалы́́ возглаша́́ет певе́́ц, во глас 5-й... Тогда́́ настоя́́тель кади́́т це́́рковь всю, и бра́́тию по чи́́ну» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу»).

С началом пения тропарей отверзаются царские врата, священнослужители исходят к Плащанице. Предстоятель раздает возжженные свечи сослужа́щим. Возжигают свечи и все предстоящие. Предстоятель с диаконом кадят Плащаницу о́крест (трижды) и совершают, по традиции, полное каждение храма. Непосредственно по окончании тропарей начинается пение Непорочных (на 5-й глас, и в тот же глас – похвалы́). По Уставу, должна петься вся 17-я кафизма (с похвалами), но обычно певцы поют несколько первых стихов с их похвалами, затем поют только псаломские стихи, а похвалы читают священнослужители. При соборном служении псаломские стихи могут петь все священнослужители. Также существует практика, по которой и псаломские стихи, и похвалы читаются. Если священник один, то чтец читает псаломские стихи, а священник – похвалы2.

По 1-й статии́ –́ ектения малая. Возгла́с: «Яко благослови́ся Твое́ И́мя, и просла́вися Твое́ Ца́рство, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в».

С началом 2-й статии совершается малое каждение. По традиции, малые каждения совершает священник с диаконом.

Примечание. «И покади́́в, начина́́ет 2-ю статию́́. Други́́й лик пое́́т припе́́в: Досто́́йно есть велича́́ти Тя, Жизнода́́вца... Та́́же иере́́й кади́́т то́́кмо ико́́ны пе́́рвыя, и ли́́ки» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу»)3.

Вторая статия исполняется, как и первая. По окончании ее – малая ектения. Возглас: «Яко Свят еси, Бо́же наш, И́же на Престо́ле Сла́вы Херуви́мстем почива́яй, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со Безнача́льным Твои́м Отце́м, и с Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в».

В начале 3-й статии, которая, по Уставу, поется на 3-й глас – малое каждение.

Примечание. «И начина́́ем 3-ю статию́́, кадя́́щу настоя́́телю» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу»).

По окончании 3-й статии – тропари воскресные, поемые по Непорочных, глас 5-й: «Ангельский собор…» (с обычным припевом: «Благослове́н еси, Господи…»). В это время, по традиции, совершается полное каждение всего храма4.

Малая ектения. Возглас: «Ты бо еси Царь ми́ра, Христе́ Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со Безнача́льным Твои́м Отце́м, и с Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в».

По возгласе – седален Триоди, глас 1-й: «Плащани́цею чи́стою…». «Слава» – тот же седален5, «И ныне» – ин седален, глас тот же: «Ужасо́шася ли́цы а́нгельстии…»6.

Псалом 50-й. (Священнослужители уходят в алтарь. Царские врата затворяются. «Воскресение Христово видевше...» не поется. Молитва: «Спаси, Боже, люди Твоя…» не читается.)

Канон Великой Субботы из Триоди, глас 6-й: «Волно́ю морско́ю…», со ирмосом на 14 (ирмосы по дважды, тропари на 12). Припевы к тропарям: «Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе». Библейские песни не стихословятся.

Катавасия по каждой песни – ирмосы того же канона.

Примечание. «Есть же кано́́н от пе́́рвыя пе́́сни до шесты́́я, творе́́ние Ма́́рка мона́́ха, епи́́скопа Идру́́нтскаго: [Ирмосы́́ же творе́́ние жены́́ не́́кия Касси́́и имену́́емыя,] от 6-я же пе́́сни до конца́́, творе́́ние господи́́на Космы́́» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу»).

По 3-й песни – седален Триоди, глас 1-й: «Гроб Твой, Спа́се…». «Слава, и ныне» – тот же седален.

По 6-й песни – кондак Триоди, глас 6-й: «Бе́здну заключи́вый…», и икос, глас тот же: «Содержа́й вся…».

На 9-й песни – обычное каждение («Честнейшую» не поем).

По 9-й песни «Достойно есть» не поется. Вместо светильна поется на 2-й глас: «Свят Господь Бог наш…», со стихами (трижды).

Примечание. До пения великого славословия (обычно во время канона или хвалитных стихир) предстоятель облачается во все священнические одежды (без чтения соответствующих молитв).

«Всякое дыхание…» и хвалитные псалмы.

На хвалитех стихиры Триоди, глас 2-й и глас 6-й – 4. «Слава» – Триоди, глас 6-й: «Дне́шний день та́йно…», «И ныне» – Богородичен, глас 2-й: «Преблагослове́нна еси, Богоро́дице Де́во…».

На пение «И ныне» хвалитных стихир отверзаются царские врата, и священнослужители царскими вратами выходят к Плащанице (предстоятель – в полном облачении). Возглас на славословие предстоятель произносит перед Плащаницей.

Примечание. «Славосло́́вие вели́́кое. Та́́же вхо́́дит настоя́́тель во святы́́й олта́́рь со иере́́и и диа́́коны, и облачи́́тся во вся свяще́́нныя оде́́жды, иере́́и же то́́кмо в ри́́зы: исхо́́дит со Ева́́нгелием под Плащани́́цею, наддержа́́щим свяще́́нником, диа́́коном же кадя́́щим. В то вре́́мя звон во вся, предходя́́щим ему́́ со свеща́́ми, и со двема́́ лампа́́дома: и о́́ба ли́́ка пою́́ще Трисвято́́е надгро́́бное. Прихо́́дит же игу́́мен пред святы́́я ца́́рския две́́ри, и ту стои́́т, ожида́́я конца́́ Трисвята́́го после́́дняго. Сему́́ же конча́́ну бы́́вшу, вхо́́дит настоя́́тель со Ева́́нгелием в ца́́рския две́́ри, и полага́́ет Ева́́нгелие на престо́́ле, Плащани́́цу же на угото́́ване столе́́, во о́́браз гро́́ба...» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу»). «Славосло́́вие вели́́кое. Свяще́́нник же облачи́́тся во всю свяще́́нническую оде́́жду, и вхо́́дит со святы́́м Ева́́нгелием» (Триодь Постная, «Во Святую и Великую Субботу»).

В древности существовала также следующая практика: во время пения хвалитных стихир Плащаницу уносили в алтарь и полагали на престоле. Во время великого славословия совершали каждение престола окрест трижды и через северные врата выносили Плащаницу на крестный ход. По окончании крестного хода Евангелие полагали на престол, а Плащаницу на угото́́ванную гробницу; Евангелие читалось в алтаре, а не перед Плащаницей, как это принято сейчас повсеместно (см.: Булгаков С. В. Настольная книга священно-церковнослужителя. Т. 1. С. 616).

Поется великое славословие. Предстоятель с диаконом совершают троекратное каждение окрест Плащаницы. С началом пения Трисвятого все священнослужители совершают три земных поклона. Затем они подъемлют Плащаницу; предстоятель идет под Плащаницей с малым Евангелием на главе. Если служит один священник, то он поднимает Плащаницу и передает ее благоговейным мирянам, а сам с Евангелием входит под Плащаницу; или сам над главой своей несет Плащаницу, а Евангелие передает диакону. Совершается крестный ход вокруг храма. Во время крестного хода медленно поется «Святый Боже…», и бывает перезвон (от большого колокола к малым, но не наоборот), а когда шествие войдет в храм, совершается краткий трезвон.

По входе в храм Плащаницу подносят к царским вратам. Предстоятель по окончании пения «Святый Боже…» возглашает, воздвизая Евангелие: «Премудрость, про́сти», и Плащаница относится на середину храма. Совершается каждение окрест Плащаницы (трижды). В это время поется7 тропарь Триоди, глас 2-й: «Благообра́зный Иосиф…» (единожды). Далее тропарь пророчества, глас 2-й: «Содержа́й концы́…», «Слава8, и ныне» – тот же тропарь. Диакон: «Вонмем». Чтец – прокимен паримии Триоди, глас 4-й: «Воскресни́, Го́споди, помози́ нам, и изба́ви нас и́мене ра́ди Твоего́»; стих: «Бо́же, уши́ма на́шима услы́шахом, и отцы́ на́ши возвести́ша нам». Диакон: «Премудрость». Чтец: «Пророчества Иезеки́илева чтение». Диакон: «Вонмем». И чтение паримии Триоди (Иезекииля). Диакон: «Вонмем». Чтец – прокимен Апостола, глас 7-й: «Воскресни́, Го́споди Бо́же мой, да вознесе́тся рука́ Твоя́, не забу́ди убо́гих Твои́х до конца́»; стих: «Испове́мся Тебе́, Го́споди, всем се́рдцем мои́м, пове́м вся чудеса́ Твоя́». Диакон: «Премудрость». Апостол (составной) – 1 Кор., зач. 133. Аллилуиарий, глас 5-й: «Да воскре́снет Бог, и расточа́тся врази́ Его́»; стих: «Яко исчеза́ет дым, да исче́знут, я́ко та́ет воск от лица́ огня́»; стих: «Та́ко да поги́бнут гре́шницы от лица́ Бо́жия, а пра́ведницы да возвеселя́тся». Евангелие – Мф., зач. 114 (читается, по традиции, предстоятелем у Плащаницы). Ектении: полная сугубая – «Рцем вси…», и просительная – «Исполним утреннюю…» (с молитвой главопреклонения), и прочее по обычаю.

Великий отпуст произносится с амвона: «И́же нас ра́ди челове́ков и на́шего ра́ди спасе́ния, стра́шныя Стра́сти, и Животворя́щий Крест, и во́льное погребе́ние Пло́тию изво́ливый, Христо́с, И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец». По отпусте певцы поют многолетны, затем – стихиру Триоди на целование Плащаницы, глас 5-й: «Прииди́те, ублажи́м Ио́сифа приснопа́мятнаго…», и бывает целование Плащаницы.

Примечание. «И быва́́ет целова́́ние во оби́́телех на плащани́́це положе́́ния во гро́́бе. А иде́́же несть плащани́́цы, целу́́ют о́́браз. Певцы́́ же пою́́т стихи́́ру, глас 5-й: Прииди́́те, ублажи́́м: и час 1-й» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу»). «Пе́́рвый же час пое́́тся в притво́́ре» (Триодь Постная, «Во Святую и Великую Субботу»).

Час 1-й присоединяется к утрене и оканчивается малым отпустом.

Отдельно совершаются часы 3-й, 6-й и 9-й и изобразительны9.

Примечание. «При часе́́ же 4-м дне. Ударя́́ет параекклисиа́́рх в ма́́лое би́́ло. И собра́́вшеся пое́́м час 3, 6, и 9, вку́́пе, про́́сто, в притво́́ре» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу»).

Перед началом часов священнослужители, по традиции, совершают входные молитвы (по обычаю, перед Плащаницей), облачаются и начинают проскомидию.

На часах – тропарь Триоди: «Благообра́зный Ио́сиф...». Кондак Триоди: «Бе́здну заключи́вый...».

Блаженны «скоро», без пения (как в Великий Четверток). На «И ныне» – «Верую...». «Осла́би, оста́ви…». По «Отче наш» и возгласе: «Яко Твое есть Царство...» – кондак Триоди: «Бе́здну заключи́вый…», «Господи, помилуй» (12). Молитва: «Всесвятая Троице…». Иерей (или диакон): «Премудрость». Певцы: «Достойно есть…» до слов: «и Матерь Бога нашего» (включительно). Иерей: «Пресвятая Богородице, спаси нас». Хор: «Честнейшую Херувим…». Иерей: «Слава Тебе, Христе Боже…». Хор: «Слава, и ныне», «Господи, помилуй» (трижды), «Благослови». Отпуст малый: «Христос, Истинный Бог…».

Вечерня соединяется с Литургией свт. Василия Великого.

Примечание. По Уставу, вечерня с Литургией свт. Василия Великого начинается «о часе 10-м дне», т. е. по-нашему – около 4-х часов пополудни (ср.: Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу вечера»).

Возглас: «Благословено Царство…». Обычное начало (с «Царю Небесный...»), псалом 103-й (священник читает светильничные молитвы10). Великая ектения. Кафизмы нет.

«Господи, воззвах», глас 1-й. В это время заканчивается проскомидия, и совершается каждение всего храма.

Примечание. «Ѓо́́споди, воззва́́х́ пое́́м во глас 1-й. Иере́́й же и диа́́кон отше́́дше творя́́т проскоми́́дию. И ста́́вим стихо́́в 8, и пое́́м стихи́́ры воскре́́сны 4, глас 1-й: Вече́́рния на́́ша моли́́твы: В то́́же вре́́мя кади́́т диа́́кон. И Трио́́ди самогла́́сны 3, глас 8-й, на 4» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу вечера»). «Та́́же, Ѓо́́споди, воззва́́х́, во глас 1-й. Оби́́тели же свяще́́нницы и диа́́кони вси, дости́́гшу стиху́́, глаго́́лющу: Паду́́т во мре́́жу свою́́: полага́́юще покло́́н, отхо́́дят, и облача́́тся и си́́и во оде́́жди, и творя́́т проскоми́́дию» (Триодь Постная, «Во Святую и Великую Субботу вечера»).

На «Господи, воззвах» стихиры Триоди на 8: воскресные, глас 1-й – 4, и Великой Субботы, глас 8-й – 4 (первая стихира – дважды). «Слава» – Триоди, глас 6-й: «Дне́шний день…», «И ныне» – догматик, глас 1-й: «Всеми́рную сла́ву…».

Вход с Евангелием (перед Плащаницей). «Свете Тихий». Прокимна нет. Царские врата затворяются, и тотчас начинается чтение 15 паримий Триоди (по традиции, перед Плащаницей).

Примечание. «Проки́́мен не глаго́́лется: Но а́́бие иере́́й, или́́ диа́́кон, Прему́́дрость. И начина́́ет чтец чте́́ния дне Трио́́ди по чи́́ну их. Всех же чте́́ний 15» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу вечера»).

Сначала читаются 1–6 паримии. В конце 6-й паримии, на словах: «И реко́ша глаго́люще», царские врата, по традиции, отверзаются. Чтец возглашает: «Пои́м Го́сподеви». Певцы поют на 5-й глас: «Сла́вно бо просла́вися». Чтец возглашает следующие стихи из песни пророка Моисея, певцы на оба лика после каждого стиха поют: «Сла́вно бо просла́вися». После всех стихов, чтец: «Слава...». Певцы: «Сла́вно бо просла́вися». Чтец: «И ныне...». Певцы: «Сла́вно бо просла́вися». И в заключение сам чтец поет: «Сла́вно бо просла́вися». Царские врата затворяются.

Читаются 7–15 паримии. В конце 15-й паримии, на словах: «Благослове́н еси на тве́рди небе́сней, и препе́тый, и превозноси́мый во ве́ки», царские врата, по традиции, отверзаются, и поется песнь трех отроко́в (в таком же порядке, как исполнялась по 6-й паримии песнь пророка Моисея). Поется: «Го́спода по́йте и превозноси́те во вся ве́ки»; далее чтец возглашает стихи песни, а певцы к каждому стиху припевают: «Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки». К стиху «Да благослови́т земля́» до́лжно петь: «Го́спода да пое́т и превозно́сит Его́ во ве́ки». После стиха «Благослови́м Отца и Сына и Святаго Духа» следует петь: «Го́спода пое́м и превозно́сим Его́ во ве́ки». Затем чтец: «И ныне». Певцы: «Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки». Последний стих, по традиции, поет сам чтец: «Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки».

Ектения малая. Возглас: «Яко Свят еси, Боже наш…»11. Вместо Трисвятого – «Ели́цы во Христа крести́стеся…».

Прокимен, глас 5-й: «Вся земля́ да покло́нится Тебе́ и пое́т Тебе, да пое́т же и́мени Твоему́, Вы́шний»; стих: «Воскли́кните Го́сподеви, вся земля́, по́йте же и́мени Его́».

Апостол (читается, по традиции, перед Плащаницей) – Рим., зач. 91.

Аллилуиарий не поется, но чтец произносит вместо «Аллилуиа»: «Глас седьмый», и возглашает (или поет) стихи 81-го псалма: «Воскресни́, Бо́же, суди́ земли́, я́ко Ты насле́диши во всех язы́цех»; стих: «Бог ста в со́нме бого́в, посреде́ же бо́ги разсу́дит»; стих: «Доко́ле су́дите непра́вду, и ли́ца гре́шников прие́млете?»; стих: «Суди́те си́ру и убо́гу, смире́нна и ни́ща оправда́йте»; стих: «Изми́те ни́ща и убо́га, из руки́ гре́шничи изба́вите его́»; стих: «Не позна́ша, ниже́ уразуме́ша, во тьме хо́дят»; стих: «Да подви́жатся вся основа́ния земли́. Аз рех: бо́зи есте́, и сы́нове Вы́шняго вси, вы же я́ко челове́цы умира́ете и я́ко еди́н от князе́й па́даете». Певцы поют припев: «Воскресни́, Бо́же, суди́ земли́, я́ко Ты насле́диши во всех язы́цех», к каждому стиху этого псалма.

Во время пения «Воскресни́, Бо́же…» царские врата затворяются, и закрывается завеса, священнослужители переоблачаются в белые ризы, и все облачения в храме заменяются светлыми12. К чтению Евангелия царские врата открываются.

Примечание. «Егда́́ пою́́т: Воскресни́́, Бо́́же, суди́́ земли́́: Тогда́́ иере́́и и диа́́кони извлача́́ются че́́рных оде́́жд, и облача́́ются в бе́́лыя» (Триодь Постная, «Во Святую и Великую Субботу вечера»). «Пое́́му же сему́́, извлача́́ются иере́́е и диа́́кони от оде́́жд, и облача́́ются в бе́́лыя» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу вечера»).

Евангелие (читается диаконом перед Плащаницей, а иереем без диакона – у престола) – Мф., зач. 115.

И далее – по чину Литургия свт. Василия Великого.

Вместо «Херувимской» – «Да молчи́т вся́кая плоть челове́ча…».

Задостойник – ирмос 9-й песни канона Великой Субботы: «Не рыда́й Мене́, Ма́ти…».

Причастен: «Воста́ яко спя Госпо́дь, и воскре́се спаса́яй нас».

После «Спаси, Боже, люди Твоя…» поем: «Ви́дехом Свет Истинный…»13.

Отпуст Литургии: «Христо́с, И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец». Произносить воскресный отпуст: «Воскресы́й из мертвых, Христос…» не следует, ибо это не соответствует смыслу богослужения Великой Субботы14.

После отпуста совершается благословение хлебов и вина.

Примечание. «И отпу́́ст. Пото́́м быва́́ет обы́́чное благослове́́ние хле́́бов, и вина́́. Прихо́́дит иере́́й, покади́́в их, глаго́́лет обы́́чную моли́́тву благослове́́ния: Ѓо́́споди Иису́́се Христе́́, Бо́́же наш, благослови́́вый пять хле́́бов... И ре́́кше: Аминь» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу вечера»).

Уготованный столец с хле́бами и вином поставляется перед Плащаницей, в некотором отдалении от нее, так, чтобы вокруг него можно было совершить каждение. По более распространенной практике столец с хлебами поставляется на солее. По обычаю, поются тропари, глас 2-й: «Благообра́зный Иосиф…», «Слава» – «Егда́ снизше́л еси…», «И ныне» – «Мироно́сицам жена́м…». Совершается троекратное каждение окрест стола с хлебами, затем возглашается: «Господу помолимся», певцы: «Господи, помилуй», и иерей читает молитву:

«Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же наш, благослови́вый пять хле́бов и пять ты́сящ насы́тивый, Сам благослови́ хле́бы сия́ и вино́, и умно́жи сия́ во гра́де сем (или в ве́си сей, или во святе́й оби́тели сей) и во всем ми́ре Твое́м, и вкуша́ющия от них ве́рныя освяти́. Я́ко Ты еси́ благословля́яй и освяща́яй вся́ческая, Христе́ Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со Безнача́льным Твои́м Отце́м, и Всесвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в».

Певцы: «Аминь».

Хлебы раздробляются и раздаются верующим.

В Великую Субботу на трапезе разрешается пища без растительного масла и вино.

Примечание. «До́́лженствует же екклисиа́́рх име́́ти опа́́сство, да егда́́ скончава́́ется литурги́́я, бу́́дет час 2-й но́́щи.

По отпу́́сте же исхо́́дим из це́́ркве в трапе́́зу, и ся́́дем ки́́йждо на ме́́сте свое́́м, с безмо́́лвием и со благогове́́инством. И а́́бие вхо́́дит кела́́рь, и дае́́т бра́́тии по еди́́ному укру́́ху хле́́ба: я́́коже бы просфоры́́ на то угото́́влены, в пол ли́́тры хле́́бы, уме́́рены равны́́, и по 6 смо́́квей, или́́ фи́́ников, и по еди́́ной ме́́рней ча́́ши вина́́. А иде́́же вина́́ несть, испива́́ют бра́́тия квас от ме́́да, или́́ от жи́́та. Смо́́кви же обрета́́ются на мно́́жайших страна́́х. Нам же вкуша́́ющим, предложи́́тся чте́́ние вели́́кое, в Дея́́ниих святы́́х апо́́стол от нача́́ла. Глаго́́лет же чтец нача́́ло, иере́́й же стих: Моли́́твами святы́́х апо́́стол, Го́́споди Иису́́се Христе́́, Бо́́же наш, поми́́луй нас. И по Ами́́не начина́́ет чтец чести́́.

[По отпу́́сте же не исхо́́дим из це́́ркве, но седи́́м на ме́́стех на́́ших, и вхо́́дит кела́́рь, и дае́́т бра́́тии по еди́́ному укру́́ху хле́́ба, и по шести́́ смо́́квей, или́́ фи́́ников, и по еди́́ному красову́́лю15 вина́́. Нам же возлежа́́щим, быва́́ет чте́́ние вели́́кое в Дея́́ниих святы́́х апо́́стол от нача́́ла (Триодь Постная, «Во Святую и Великую Субботу вечера»).]

В́е́́домо же да есть, я́́ко в завеща́́ниих святы́́х апо́́стол, и и́́нде па́́ки отцы́́, да́́же до куроглаше́́ния, повелева́́ют отговева́́ти ве́́рным. Святы́́й же 6-й Собо́́р до полу́́нощи повелева́́ет. Ти́́пицы же Студи́́йский, Иерусали́́мский, и Святы́́я Горы́́, до конца́́ 3-го часа́́ но́́щи глаго́́лют соверша́́ти слу́́жбу, и та́́ко я́́сти, ничто́́же и́́но, но хлеб, и ово́́щие, и ма́́ло вин, я́́коже мню. Сия́́ у́́бо вся мы сочета́́вше, су́́щим у нас о Христе́́ бра́́тиям предложи́́хом, я́́коже и предрече́́ся по оте́́ческому уста́́ву, я́́ко да ку́́пно, внегда́́ за́́йдет со́́лнце, клепа́́ти, иде́́же доспе́́ет отпу́́ст.

По вкуше́́нии же всея́́ бра́́тии, быва́́ет чте́́ние в те́́хже Дея́́ниих святы́́х апо́́стол, я́́коже предрече́́ся. Сие́́ опа́́сство да внима́́ет церквонача́́льник, да вся Дея́́ния прочту́́тся до конца́́. Бра́́тиям же всем с прилежа́́нием послу́́шающим, и да не бу́́дет леть ни еди́́ному же на сон преда́́ти себе́́, боя́́щеся скве́́рны искуси́́теля врага́́: в таковы́́х бо времене́́х и ме́́стех тщи́́тся враг оскверни́́ти неради́́выя, и многосонли́́выя мона́́хи. Изменя́́ются же чтецы́́, и чтут да́́же до часа́́ 4-го но́́щи. Посе́́м же вжига́́ет параекклисиа́́рх вся канди́́ла по ме́́стом. И взем от настоя́́теля благослове́́ние, и тако изше́́д ударя́́ет в би́́ло. И чтец соверша́́ет чте́́ние» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу вечера», 2-е, 3-е и 4-е «зри»).

Если освящение куличей и пасох совершается до Светлой заутрени, то при этом следует петь только воскресный тропарь 2-го гласа: «Егда́ снизше́л еси к сме́рти…».

После уборки храма начинается «чтение великое в Деяниих святых апостол от начала». Чтец: «Дея́ния святы́х апо́стол благослови́, о́тче, прочести́». Иерей: «Моли́твами святы́х апо́стол, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же наш, поми́луй нас». Чтец: «Аминь», и начинает чтение.

Аналой для чтения Деяний поставляется перед Плащаницей.

1 По обычаю, перед Плащаницей.

2 Во время пения 17-й кафизмы с похвалами диакон непрестанно кадит Плащаницу.

3 Ср.: Розанов В. Богослужебный Устав Православной Церкви. С. 581.

4 Устав умалчивает о каждении во время тропарей по Непорочных («Ангельский собор...»).

5 Согласно Постной Триоди, на «Славу» поется окончание седальна.

6 «И чте́ние в толкова́нии Златоу́стаго на Ева́нгелие Матфе́я, зача́ло 114: Во у́трий же день, и́же есть по пятце́» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу»).

7 «И мы тропа́рь еди́ножды: Благообразный Иосиф...» (Триодь Постная, «Во Святую и Великую Субботу»). «Глаго́лет настоя́тель: Прему́дрость, про́сти. И чтец а́бие тропа́рь Благообра́зный Ио́сиф... еди́ножды» (Типикон, гл. 49, «Во Святую и Великую Субботу»).

8 Согласно Постной Триоди, на «Славу» повторяется окончание тропаря.

9 Изобразительны начинаются с «Во Царствии Твоем...».

10 По обычаю, перед Плащаницей.

11 Возглас «Яко Свят еси, Боже наш...» произносится на Литургии и тогда, когда она совершается с вечерней. По мнению прот. К. Никольского (см. его «Пособие к изучению Устава богослужения Православной Церкви», с. 388), в этом случае следует возглашать «Господи, спаси благочестивыя...». Порядок произношения «Господи, спаси благочестивыя...» такой же, как на Литургии, совершаемой без соединения с вечерней. Священник, когда нет служащего диакона, должен произносить сам возглашение «Господи, спаси благочестивыя и услыши ны» в следующей редакции. Иерей – возглас: «Яко Свят еси, Боже наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков». Лик: «Аминь». Иерей: «Господи, спаси благочестивыя». Лик поет то же. Иерей: «И услыши ны». Лик поет то же, и далее поет «Святый Боже...». (См.: Определения Священного Синода <о порядке возглашения «Господи, спаси благочестивыя...»>, заседание 17 июля 1997 г. // Журнал Московской Патриархии. М., 1997. № 8. С. 15–16.)

12 Переоблачение священнослужителей в светлые одежды – это крещальная особенность, сохранившаяся в современном богослужении от древней практики Крещения в этот день оглашенных (как и апостольское и евангельское чтения Литургии Великой Субботы).

13 Существует практика петь вместо «Ви́дехом Свет Истинный...» воскресный тропарь, глас 2-й: «Егда́ снизше́л еси к сме́рти...» (ср.: Последование служб в субботу Лазареву, Неделю ваий и Страстную седмицу / Сост. Е. Кустовский. М., 2010. С. 300), однако, богослужебные книги не дают оснований для подобной замены.

14 См.: Успенский Н. Д. Богослужебные отпусты // Журнал Московской Патриархии. М., 1963. № 12. С. 52–69; Богослужебные указания на 1998 год. С. 417–419.

15 Красову́ля – чаша для пития, употребляемая в греческих монастырях, которая вмещает ? фунта и более напитка (один русский фунт равен 409,5 грамма).

← предыдущий день   следующий день →